klickA

علم و فناوری

klickA

علم و فناوری

علم و فناوری

پیوندها
  • ۰
  • ۰

 ۱-برای گرفتن مختصات جهت ژئورفرنس کردن، ما از یک نقشه پایه از OpenStreetMap استفاده خواهیم کرد. QGIS3 جهت پشتیبانی درون ساخته ای از tile layers ارائه می شود. این لایه ها به عنوان لایه های XYZ شناخته می شوند چون با استفاده از کاشی های نقشه جداگانه برای هر مرحله بزرگنمایی (z) روی یک شبکه مختصات X، Y ساخته شده اند. شما می توانید لایه OpenStrretMap را زیر XYZ Tiles در پنل Browser پیدا کنید. لایه را روی canvas اصلی بکشید. وقتی بارگذاری شد، توجه داشته باشید که سیستم مرجع مختصات (CRS) برای این لایه در گوشه پایین سمت راست قرار دارد که به عنوان EPSG ۳۸۵۷ Pseudo Mercator تنظیم شده است. توجه به آن حائز اهمیت است چرا که مختصاتی که ما حین ژئورفرنس کردن بر اساس آن نتیجه گیری می کنیم در این CRS است.

 

۲-تصویری که ما ژئورفرنس می کنیم مربوط به پارک واشنگتن اسکوئر در نیویورک است. شما می توانید با zoom یا pan کردن، موقعیت این پارک روی نقشه پیدا کنید. اما کار سختی است و ممکن است عملی نباشد. یک راه آسانتر استفاده از پلاگینOpenStreetMap (OSM) Place Search برای جستجوی مکان دقیق است. این پلاگین را از مسیر Plugins>Manage and install plugins>All یافته و نصب کنید. اگر این پلاگین را در نتیجه جستجویتان مشاهده نکردید، چک کنید ببینید گزینه Show also experimental plugins در بخش Settings را تیک زده اید یا خیر.

 

۳-وقتی پلاگین نصب شد، شاهد یک پنل جدید به نام OSM place search… خواهید بود. در جعبه Name contains… به دنبال Washington Square Park باشید و روی  -> کلیک کنید. خواهید دید که نام مکان های منطبق در پنل نتایج ظاهر می شود. نتیجه درست را انتخاب کرده و روی دکمه Zoom کلیک کنید.

 

 

۴-شاهد نقشه آشنایی خواهید بود که شامل مکان های برجسته ای است که می توانید آنها را در تصویر هوایی هم شناسایی کنید. حالا پنل OSM place search… را ببندید. هر وقت دوباره لازم شد، می توانید آن را از مسیر View>Panels>OSM Place Search باز کنید.

ادامه مطلب...

  • ۹۹/۰۵/۲۸
  • سارا کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی